Ujmowanie przedmiotów cz. 5

Można by podać dalsze dowody aktywności spostrzegającego wobec nieruchomych przedmiotów estetycznych, ale zapewne powyższe wystarczą. Tylko niektóre z przytoczonych argumentów można zastosować do przedmiotów będących w ruchu. Wszak widząc np. konia w biegu i rozkoszując się jego widokiem, nie mogę dowolnie długo trwać w kontemplacji pewnego jego ruchu łub wrócić do oglądania minionej już fazy biegu. Ale występują tu inne okoliczności, które uzależniają częściowo konstytucję przedmiotu estetycznego od obserwatora. Ujmowanie przedmiotu dynamicznego polega na ewolucyjnym ogarnianiu przedmiotu w miarę jak przebiega w czasie, na kolejnym spostrzeganiu jego następujących po sobie części składowych przy równoczesnym uchwyceniu budowy całokształtu.

Wystarczy więc np. przy słuchaniu dłuższego utworu muzycznego przez pewien czas zwrócić uwagę na coś innego, a więc przeoczyć pewne części składowe melodii, by już odmiennie uchwycić budowę całości lub nie uchwycić jej wcale. Także od sposobu zachowania minionych już części w „żywej pamięci” – jak wyraża się filozof polski Roman Ingarden – zależy konstytucja dynamicznego przedmiotu estetycznego. Można też spostrzec wszelkie fazy, wszelkie części składowe, ale nie uchwycić przejść między nimi i ich walorów estetycznych. Kto obserwuje z pokładu okrętu zachód słońca na pełnym morzu, może rozkoszować się estetycznie każdą z faz tego wspaniałego widowiska, ale zarazem przeoczyć walory estetyczne, kryjące się w powolnych przejściach od jasności dnia poprzez zmierzch ku zupełnej ciemności nocy i w bogactwie odcieni barwnych, które się w tych przejściach odsłaniają.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    mocowanie podmurówki
    uchwyt mocowania podmurówki
    elektryczne wózki widłowe
    elektryk 24h Warszawa
    elektryk kraków
    elementy zawiesi
    endometrioza 3 stopnia
    endometrioza 4 stopnia a ciąża
    endometrioza 4 stopnia a in vitro
    endometrioza a ciąża vitro