Ujmowanie przedmiotów cz. 3

Wśród przedmiotów tych należy wyróżnić statyczne i dynamiczne. Do pierwszych zaliczymy budowle, szczyty górskie i t. p., do drugich ciało ludzkie w czasie tańca, biegu, pracy, samoloty w powietrzu oraz utwory muzyczne.

Czy wystarczy biernie spostrzegać przedmioty, by ujawniły nam swe walory estetyczne? Zastanówmy się wpierw nad tym pytaniem w odniesieniu do przedmiotów pozostających w stanie spoczynku. Przechodząc ulicą, spostrzegam piękną budowlę. Nie oglądam jej na ogół z tego miejsca, z którego ujrzałem ją po raz pierwszy. Przeciwnie, zbliżam się i oddalam, szukam najkorzystniejszych punktów widzenia, z których dopiero w pełni objawia mi się piękno oglądanego przedmiotu. Niektóre przedmioty muszę oglądać z boku, z góry, z dołu, by uchwycić najpiękniejszy ich widok. Wie o tym każdy, kto pragnie widok taki utrwalić na zdjęciu fotograficznym. Niekiedy przedmiot mego doznania estetycznego posiada znaczne rozmiary. Mogę ogarnąć go jednym rzutem oka lub oglądać częściami. Patrzę więc wpierw na pewne, potem na inne jego fragmenty, wracam do fragmentów już oglądanych, dowolnie długo trwam w kontemplacji poszczególnych części. Niekiedy zmieniam coś w przedmiocie, by dostarczył mi większej rozkoszy estetycznej, przeoczam jego braki lub uzupełniam coś fantazją. W czasie spostrzegawczej percepcji przedmiotu estetycznego muszę więc być wybitnie czynny, jeśli pragnę go ujrzeć w całym jego pięknie, jeśli nie chcę przeoczyć żadnego z jego walorów.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    – Flagi reklamowe Warszawa
    – frezowanie drewna
    – hale stalowe cena
    – imprezy integracyjne śląsk
    – dobry psycholog Wrocław