Ujmowanie przedmiotów cz. 19

Ale myśli te dawno minęły, dawno przestały istnieć, a o „Panu Tadeuszu” skłonni jesteśmy powiedzieć, że istnieje po dzień dzisiejszy. Może więc „Pan Tadeusz” to zespoły myśli i innych przeżyć czytelników tego dzieła? W tym wypadku „Panów Tadeuszy” i to bardzo różnorodnych byłoby ogromnie wiele, bo wielokrotnie to dzieło czytano, a przeżycia rozmaitych czytelników (lub tego samego czytelnika przy ponownej lekturze) były niewątpliwie różne.

wypożyczalnia mebli eventowych

Ten trudny problem uświadomił estetykom i teoretykom literatury polski uczony Roman Ingarden. Nie zadowolił się jednak wysunięciem tego zagadnienia, lecz starał się go rozwiązać. Wedle tego filozofa — dzieło literackie jest tworem wielowarstwowym, w którym należy odróżnić 4 warstwy. Pierwsza z nich to warstwa brzmień słownych, druga towarowa znaczeniowa, zbudowana z sensów zdań wchodzących w skład dzieła, trzecia to warstwa przedmiotów przedstawionych, czwarta to warstwa uschematyzowanych wyglądów, w których przejawiają się przedmioty w dziele przedstawione. A więc w skład dzieła literackiego wchodzą zarówno brzmienia słowne, reprezentowane przez znaki pisarskie, jak i językowe znaczenia wyrazów i zdań, utworzonych z tych brzmień, zarówno świat fikcyjnych postaci i ich otoczenia, jak i wyglądy tych przedmiotów, przy pomocy których możemy je sobie naocznie wyobrazić, mimo, iż są nam tylko opisane, a nie pokazane lub w inny sposób naocznie dane.

wypożyczalnia mebli eventowych