Ujmowanie przedmiotów cz. 18

I znowu potwierdza się pogląd, że w doznaniu estetycznym przedmiot występuje jako wyposażony w pewne walory estetyczne, ale ilość i rodzaj tych walorów, które dochodzą do świadomości doznającego, zależą nie tylko od obiektywnych właściwości przedmiotu, ale również od przebiegu i rodzaju percepcji. Ale również nastawienie na przedmiot odtworzony wzbogacić może doznanie estetyczne. Takie nastawienie przy oglądaniu obrazów przedstawiających martyrologię zesłanych na Sybir — nadaje oglądanym sytuacjom urok heroizmu, co wzbogacą dzieło sztuki o nowe walory, a doznanie estetyczne o nowe przeżycia np. o odczucie wzniosłości.

Kontenerowy wywóz odpadów

Wydaje się więc, że dopiero przy percepcji przedmiotu w wszystkich trzech nastawieniach, oczywiście przy przewadze nastawienia na przedmiot imaginatywny odsłania nam się imaginatywne dzieło sztuki w całej pełni swych cech i walorów estetycznych.

Wiadomo, iż literackim dziełom sztuki zawdzięczamy wiele doznań estetycznych. Do niedawna mało zastanawiano się nad tym, czym jest właściwie dzieło literackie. Czy może zespołem znaków drukarskich na papierze? Chyba me, bo w takim razie „Panów Tadeuszy” byłoby bardzo wiele a nie jeden, jak skłonni jesteśmy wierzyć. A może „Pan Tadeusz” to zespół myśli i innych przeżyć Mickiewicza z czasu, gdy tworzył to dzieło?

Kontenerowy wywóz odpadów