Ujmowanie przedmiotów cz. 17

Punkt widzenia, z którego się ogląda dzieło sztuki, kolejność przeżyć percepcyjnych, ich czas trwania, powtórzenie niektórych z nich itd. odgrywają także w percepcji imaginatywnej dużą rolę. Również odróżnienie statycznych i dynamicznych dzieł i sposobu ich percepcji zachowuje swą ważność i na tym terenie, ale przy imaginatywnej percepcji istnieją nowe źródła wpływa odbiorcy na ukształtowanie się dzieła sztuki w jego percepcji. Tkwią one w możliwości swobodnej zmiany nastawień.

kruszywo Poznań

Np. widz kinowy nastawiony wyłącznie na świat imaginatywnych postaci i zdarzeń, pochłonięty fabułą, może zupełnie przeoczyć walory estetyczne przedmiotu odtwarzającego. W ten sposób układy form plastycznych pojawiających się na ekranie, ich kolejność, sposób znikania jednych a pojawiania się drugich, tempo, w jakim to się dzieje, ewent. rytm zmian na ekranie wymykają się uwadze widza. Gdy widz natomiast przez pewien czas nastawia się również na przedmiot odtwarzający, śledzi układ form plastycznych, spostrzega właściwą synchronizację ruchu i dźwięku, zauważa urok świata w czarno-białych barwach itd. – przedmiot jego estetycznego doznania staje się bogatszy, zyskuje nowe walory.

kruszywo Poznań