Ujmowanie przedmiotów cz. 16

Nie jest przy tym rzeczą istotną, czy wierzymy, że słyszane właśnie np. głosy ptaków są wydawane przez ptaki, czy też zręcznie naśladowane. Bo nawet wierząc w autentyczność szmerów i dźwięków, nie wierzymy w istnienie świata, w którym się rozlegają. Przedmioty rzeczywiste, które uważamy za źródło dźwięków i szmerów, a więc ludzi, telefony itp. Ujmujemy jako przedmioty odtwarzające, reprezentujące kogoś innego. Tak stają się aktorami nie tylko ludzie, ale również przedmioty martwe. W ten sposób konstytuują się dla słuchacza nowe światy, obce w otaczającym go rzeczywistym świecie i nie pozostające do niego w żadnych stosunkach czasowych i przestrzennych. Rzecz ma się analogiczne, jak przy oglądaniu obrazów, rzeźb, widowisk teatralnych lub filmowych. Różnica tkwi tylko w fakcie, iż w tamtych wypadkach imaginatywna percepcja opiera się o spostrzeżenia wzrokowe lub o wzrokowe i słuchowe, natomiast w obecnie opisywanym wyłącznie o słuchowe wyobrażenia spostrzegawcze.

Po dokonaniu powyższych odróżnień, możemy już rozpatrzyć formy aktywności odbiorcy dzieła sztuki przy jego imaginatywnej percepcji. Nie wymaga szczegółowego uzasadnienia pogląd, że większość twierdzeń, wygłoszonych o wpływie przebiegu percepcji spostrzegawczej na ukonstytuowanie się estetycznego przedmiotu odnieść można również do percepcji imaginatywnej.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    wywóz odpadów poremontowych
    gabinet kosmetyczny kielce
    gabinet masażu rybnik
    gabinet stomatologiczny łódź
    Gabinet Stomatologiczny w Zielonej Górze
    gabinet stomatologiczny wrocław
    gablota ekspozycyjna
    gablota korkowa
    gablota szklana
    gabloty muzealne