Ujmowanie przedmiotów cz. 14

Swoistość przedmiotu imaginatywnego uwydatni się jeszcze wyraźniej, gdy wyjaśnimy sobie bliżej pojęcie przedmiotu odtworzonego. O ile chodzi o przedmioty odtworzone, do których zmierza nasza intencja przy oglądaniu portretów, fotografii, tygodników filmowych, filmów naukowych itp. jakiekolwiek wyjaśnienia są zbędne. Są nimi oczywiście osoby, rzeczy portretowane, fotografowane itd. Przedmioty te bowiem są obecnie lub były ongiś przedmiotami rzeczywiście istniejącymi, elementami otaczającego nas przestrzenno-czasowego świata realnego.

bramy Piła

Przypuszczenie jednak, iż jest to cechą charakterystyczną lub co najmniej wspólną wszystkich przedmiotów odtworzonych, byłoby zgoła mylne. Do przedmiotu bowiem odtworzonego mogę zmierzać myślą również wówczas, gdy oglądam obraz przedstawiający zamek rycerski, który nigdzie i nigdy nie istniał, namalowany przez artystę wyłącznie z fantazji. Bywa tak u „naiwnych” ludzi, którzy obrazy najdziwaczniejszych potworów ujmują jako namalowane z natury. To też ujmowanie przedmiotów imaginatywnych, nie ujętych jako rzeczywiste i nie umiejscowionych w naszej przestrzeni, jest przywilejem ludzi o pewnym poziomie kulturalnym, oczyma przekonać się mogli np. podróżnicy obecni na pierwszych przedstawieniach kinowych w egzotycznych krajach.

bramy Piła